torsdag den 14. marts 2013

Umiddelbare indtryk



Ummidelbare indtryk!

Jeg har nu haft telefonen i nogle timer, og har haft tid til at danne mig nogle indledende indtryk om telefonen.

Design:
Det første der springer en i øjnene når man ser telefonen er det meget firkantede design LG har valgt. Alle jeg har vist telefonen til har sagt, ”den er godt nok meget firkantet”. Personligt kan jeg godt lide det firkantede design. Det er ikke lige så stilrent som F.eks. Asus Padfone 2, men det skiller sig ud, og dem omkring en kan tydeligt se at man har en Optimus G.
Desværre er siderne på telefonen ret skarpe, omkring skærmen, og jeg føler at telefonen skærer ind i min hånd når jeg navigerer på telefonen. Forhåbentligt er det et tilvænningsspørgsmål. Jeg havde formentligt glemt at fjerne noget plastik på telefonen, siderne er ikke mærkbare længere.

Bagsiden af telefonen er ligesom fronten dækket af Corning Gorilla glas 2. Under glasset er der et mønster som kun er synligt når lyset rammer telefonen lidt skævt. Det er et flot touch til det ellers meget firkantede og rene design som pryder telefonen.
Ydermerer er der et 13 MP kamera på bagsiden af telefonen. Kameraet stikker en smule ud fra den ellers flade bagside – det er dog ikke noget der har generet mig, indtil videre.

Skærmen:
Skærmen er en 4,7” 720P IPS+ skærm. Skærmen har flotte farver, med en pæn hvid og en rimelig sort farve. Den sorte farve er ikke ligeså sort som på Amoled skærmen, men tilgengæld kan jeg godt lide at de resterende farver ikke er så pang agtige som på Amoled skærme.

Når jeg ligger Optimus G ved siden af Asus Padfone 2, er jeg mest imponeres over Asus Padfone 2’s IPS+ skærm, med IGZO teknologi, men Optimus G’s display er bestemt godkendt! Betragtningsvinklerne er brede, og i de omgivelser jeg har prøvet telefonen i, indtil nu, har den stået flot og klar. Jeg har dog ikke prøvet den i direkte sollys endnu.

Software:
Opsætningsguides er normalt ikke noget jeg tager notits af. Jeg gennemfører dem, så telefonen er sat op med min Gmail, og mine kontakter er synkroniseret, samt min Hotmail, og så er det det.
Alligevel vil jeg nævne LG's opsætningsguide, og rose den! Da jeg var færdig med opsætningsguiden var ikke alene mine mails sat op, som de plejer at være, og mine kontakter synkroniseret. De Apps jeg har på min Padfone 2 var også i gang med at blive downloaded! Det vil sige at man ikke mangler en App man ikke lige kan huske hvad hedder, alle Apps er simpelthen på telefonen fra start! Dermed slipper man for at skulle til selv at finde alle ens Apps igen - Super lækkert!

LG Optimus G kommer med Android Jelly Bean, 4,1, ud af boksen. Android kører flydende på mobilen, og jeg har endnu ikke oplevet at der ikke var apps der blev åbnet med det samme.

LG har valgt ”kun” at have et gitter på 4x5, hvilket i og for sig er godt, men efter at jeg har vendet mig til at have et gitter på 5x6, på Asus Padfone 2, savner jeg lidt den ”ekstra” plads. Der er lidt mindre muligheder for at blande vidgets og applikationsgenveje på startskærmene, og jeg føler at widgets fylder for meget på skærmene.
Jeg er dog sikker på at ikke er et problem for folk der kommer fra andre Android telefoner med lignende gitter.

LG har dog givet en muligheden for at skalerer Widgets og applikationsgenveje efter ens eget ønske. Der er en minimum størrelse for widgets, men det er stadigt skønt at have den fleksibilitet LG har givet en.

LG har desuden tilføjet forskellige programmer og muligheder der ikke kommer med andre Android telefoner.
Der er QuickMemo som giver en muligheden for at skrive hurtige noter ned mens man f.eks. taler i telenonen. Dermed er det muligt at skrive en hurtig besked ned på telefonen, mens man får den over telefonen. Man kan også lave en hurtig note til en artikkel man er i gang med at læse, og enten gemme noten alene, eller lave et Screen Shot af artiklen og noten.

Qslide er ligeledes en LG opfindelse. Med Qslide er det muligt at have internet browseren (Qslide internet browseren) åben ovenpå en anden applikation. Man kan så gøre browseren mere eller mindre gennemsigtig, så man kan multi taske på telefonen.
                      Indtil nu har jeg fundet det meget anvendeligt, når jeg har en video på youtube, som jeg kun har brug for at se dele af, så kan man surfe mens youtube kører i baggrunden, det er også brugbart hvis man har afspilningslister fra Youtube til at kører i baggrunden.

Desværre er det kun Internet, videoer, memo, kalender og lommeregner der er Qslide programmer, men forhåbentligt ændrer det sig med tiden.

Taskbar
LG har også lavet deres egen version af den taskbar der er øverst, når man trækker ”gardinet” ned på startskærmene. Her fra er det muligt både at tilgå Qslide programmerne, QuickMemo, styrer EcoMode, strømsparer funktion, og meget mere. LG’s taskbar fungerer super godt, og er den hidtil bedste taskbar jeg har set. Samtidigt er det super let at fjerne og tilføje mulighederne fra task baren, hvis man f.eks. aldrig har brug for MiraCast.

Internet:
Internet oplevelsen på LG Optimus G er fortinlig. LG har valgt at ligge den normale Webkit Broser på startskærmen. Personligt foretrækker jeg dog Google Chrome, som telefonen også har installeret fra start.
Multi window surfing er super let at navigerer rundt i, med Chrom’s hold and slide funktion, hvor man let skifter mellem de åbne vinduer.

Hjemmesider loader hurtigt og gnidningsfrit. Det eneste jeg mangler er at det er muligt at zoome så langt ind man ønsker sig på siden, og at teksten så tilpasser sig skærmen, det sker bare desværre ikke  - Det er dog ikke kun LG telefoner hvor dette er tilfældet, det er et generelt ”problem” på de fleste Android enheder.

Hastigheden på forbindelsen:
LG Optimus G har både 3g og LTE/4g. Jeg er så heldig som testpilot, at LG har tilsendt mig et sim-kort fra Telia med 4g på. Indtil nu har Optimus G ligget stabilt omkring de 5-8 Mbit på 4g og 2Mbit på 3g, mens download ligger på 20Mbit når jeg forbinder til mit fibernet herhjemme.

Jeg kommer med flere indtryk om telefonen i morgen, men hvis der er ting du gerne vil have svar på, er alle spørgsmål meget velkomne.

Ingen kommentarer: