fredag den 25. april 2014

Samsung Galaxy S5 anden del.

Android: 
Samsung Galaxy S5 bliver leveret med Android 4.4 KitKat, med Samsungs eget Touchwiz interface. Man er ikke i tvivl om at det er en Samsung telefon man har i hånden, når man står med Samsung Galaxy S5. Samsungs touchwiz er allestedsnærverende. Samsung har ændret på Touchwiz i forhold til tidligere versioner af Touchwiz. Touchwiz iconerne er blevet rundere i menuerne, og har fået et lidt andet udtryk, men hvis man kommer fra en Samsung telefon, er man ikke i tvivl om at det i høj grad stadigt er en Samsung telefon man har i hænderne.

Man har med S5 mulighed for at have 4x4 programmer på hver startskærm plus 4 programmer nederst på skærmen, der er statiske, så man kan bruge dem fra alle startskærmene.
Hvis man fra hovedskærmen swiper en gang fra venstre mod højre, har man mulighed for at have et flipbord lignende magasin interface, hvor man kan modtage nyhedsfeeds via. Man kan dog også vælge at deaktiverer "Mit tidsskrift" og istedet gå fra sin hovedskærm til sin sidste startskærm, i en karrusel, som man kender det fra tidligere.




Fra drop down gardinet har man mulighed for at tilgå en del hurtig indstillinger, som man også kender fra tidligere. Man kan bl.a. aktiverer Samsung tilføjelser til Android, såsom "Værktøjskassen" der er en lille rund hvid knap, som man kan trykke på, og derfra tilgå internet browseren, kameraet, diktafon, noter og lommeregneren.
Man kan aktiverer den normale strømbesparende tilstand, som begrænser maks clock hastigheden på cpu'en til 1,7GhZ og begrænser applikationernes brug af baggrundsdata.



Derudover er der også mulighed for at aktiverer "ultrastrømbesparende tilstand" som er en helt ny funktion, jeg ikke har set i andre telefoner.
Der der sker er at telefonen ændrer farverne i skærmen til gråtoner, wifi og bluetooth bliver deaktiveret, data bliver deaktiveret når skærmen er slukket, og det er kun muligt at bruge få udvalgte applikationer såsom telefon, beskeder og internet.
Dette bevirker at man, ifølge samsung, kan få en standby tid på 24 timer, hvis man aktiverer ultrastrømbesparende tilstand, når man kun har 10% strøm tilbage.
Personligt er jeg meget positiv over denne nye funktion, da jeg flere gange har været i situationer hvor jeg har haft brug for en tændt telefon over en længere periode, uden at have mulighed for at komme til en stikkontakt. Jeg har testet funktionen, og jeg er positivt overrasket over hvor godt telefonen holder strøm i ultrastrømbesparende tilstand, men det er selvfølgeligt ikke en feature man har brug for hver eller hveranden dag, specielt når man tænker på hvor relativ lang batteri tid S5 har. (S5 holder dog ikke ligeså godt strøm som G2 eller G Flex)






















Der er ikke meget lighed mellem Nexus 5's Launcher, og den oplevelse man får ved at bruge Galaxy S5's launcher.  Om man kan lide Touchwiz er en smagssag. Personligt synes jegder er nogle få gode ting ved Touchwiz, men overordnet set synes jeg bedre om Nexus 5 og LG's launchere. Tilgengæld er jeg en sucker for de ekstra funktioner som både Samsung og LG giver os forbrugere med deres enheder, omend de godt måtte fokuserer lidt mere på de gode funktioner de laver, i stedet for i den grad at skyde med spredhagl.


Bloatware:
Samsung har præinstalleret forskellige af deres egne applikationer på S5 fra fabrikken af, så som ChatOn og S Voice. Heldigvis kan man deaktiverer programmerne, så de ikke optræder på en liste over applikationer, selvom man ikke kan slette dem permanent. Det er selvfølgeligt irriterende at Samsung installerer programmer man ikke bruger på enheden, uden man har muligheden for at slette programmerne, out of the box, men større problem synes jeg heller ikke det er.



Kameraet: 
Normalt skriver jeg ikke om kameraet i mobilerne, da jeg føler jeg har kompetencer til at udtale mig om dem, men laver i stedet Kamera sammenligninger, så i selv kan vurderer hvor godt kameraet i telefonen er. Jeg vil dog lige nævne at jeg er meget imponeret over hvor hurtigt kameraet reelt er til at fokuserer, samt tage billeder. Det er det mobil kamera jeg har prøvet, der har fungeret bedst med burst mode, hvor gode billederne reelt er, vil jeg dog stadigt lade jer bedømme, gennem mine kamera sammenligninger.

Video kameraet
Video delen af kameraet vil jeg heller ikke kommenterer så meget på. Jeg vil blot nævne at kameraet kan optage 4k videoer, dog kun i normalt tilstand, mens funktioner som HDR, slowmotion osv. er begrænset til 1080p optagelse, eller lavere, alt afhængigt at hvilken funktion man benytter.

Jeg har lavet en lille 4k sample video, og uploadet den på Youtube, så i selv kan vurdere kvaliteten.



Ingen kommentarer: