mandag den 21. april 2014

Slimport - let og anvendelig skærmduplering

Jeg har gennem længere tid brugt en Slimport adaptor til at få billeder, film osv. fra min Nexus 5, G2 og G Flex fra telefonen, og op på fjernsynet, da jeg ikke har fundet en billig Miracast dongle, jeg kan sætte til mit tv.
Da jeg for efterhånden lang tid siden testede LG's Optimus G, testede jeg blandt andet også en MHL dongle til Optimus G, desværre var kvaliteten af MHL kablet meget ringe, og derfor blev testen også ret kort.
Anderledes forholder det sig med mit nye Slimport kabel, det fungerer optimalt, og med Slimport er det muligt at duplere sin skærm uden ekstern strøm, hvilket ikke var muligt med MHL.



Slimport er en konkurrende teknologi til MHL, som pt er understøttet af 10 enheder, heriblandt G2, G Flex og Nexus 5.
Slimport er meget let at anvende, donglen har et micro-usb stick i den ene ende, et HDMI stik i den anden, og plads til at man kan sætte et micro usb stik i siden at donglen.
Når man tilslutter donglen til telefonen, og fjernsynets hdmi port bliver skærmen dupleret op på tv'et - det kan næsten ikke være nemmere!
Hvis man vil se film på tv'et er der to muligheder. Enten kan man streame film fra diverse applikationer (Netflix, Via play osv.), hvis man gør det vil filmen både køre på selve telefonen, samt på tv'et simultant.


Hvis man derimod har filmen liggende på sin enhed vil filmen blive vist på fjernsynet, mens man frit kan vælge hvad man vil lave på telefonen.



Da det er en kablet forbindelse er der ikke en mærkbar forsinkelse, og der er altså muligt at spille et spil på telefonen, mens man ser på sit tv, hvis man gerne vil det.

Det hvor jeg for alvor synes det bliver interessant er dog muligheden for at sætte slimport til sin enhed, tilslutte Bluetooth mus, og tastatur, for derefter at bruge telefonen som en slags stationær pc. Personligt har jeg ikke en monitor, så jeg har indtil videre "kun" brugt mine telefoner i samspil med tv'et, tilgengæld har jeg så brugt mine telefoner som små mediecentre, hvor jeg via trådløs mus og tastatur har fundet film på Netflix og Viaplay fra sofaen. Normalt ville jeg bruge min Android HDMI dongle til det, men hvis jeg ikke havde investeret i en Android HDMI dongle ville jeg overveje at bruge min telefon som medie center i stedet, da det er yderst sjældent jeg både bruger min tablet og telefon samtidig - så jeg vil stort set altid have en af enhederne til rådighed, til at fungerer som mediecenter.



En hurtig gennemgang af Slimport


Ingen kommentarer: