onsdag den 3. juni 2015

LG G4 batteritid

Jeg har efterhånden haft LG G4 så længe at jeg synes jeg kan tillade mig at udtale mig om batteritiden.
Generelt er batteritiden godkendt, dog synes jeg godt LG og Google kunne optimerer hvor meget batteri lokaliseringstjenester bruger, batteritiden bliver væsenligt forringet hvis man benytter sig af indstillingen høj nøjagtighed - som man bliver nødt til, for bl.a. at benytte smartsettings.

Jeg har haft dage hvor jeg med vilje har undgået at bruge telefonen særligt meget, og jeg har haft dage hvor jeg har streamet tv og lign. for at se hvor hurtigt batteriet bliver drænet ved dette.

Generelt er skærmen på min G4 tændt i omkring 3.5 timer i løbet af dagen, inden den kommer ned omkring 15% strøm, hvorefter jeg oplader telefonen.

Hvis man slukker Bluetooth og deaktiverer placeringsindstillingerne kan man have skærmen tændt i over 4 timer, inden telefonen skal oplades.

Standby tiden er glimrende, i løbet af en nat hvor telefonen ikke er sat til opladning mister den kun et par procents strøm.
- Jeg har flere gange haft telefonen tændt i over 18 timer inden jeg har opladt den.

Herunder følger diverse screenshots af min batteritid indtil videre. Da der er en hel del skal du trykke på 'vis mere' for at se dem.



dag 1: Efter jeg havde rodet lidt med telefonen ladte jeg den op, og brugte den indtil jeg gik i seng, i alt havde telefonen været tændt i tre timer, med 1 times skærmtid - Som det kan ses var batteriet stadigt 75% opladt

 dag 2:
På dag et satte jeg telefonen til opladning om aftenen, og tog den ud af stikket, da den var ladet op, for at se hvor godt telefonen klarer en blanding af standby og almindeligt brug. Som det kan ses nedenunder er resultatet ganske imponerende, efter næsten et døgn tændt var batteriet stadigt på 20%, med en skærm tændt tid på intet mindre en 3 timer og 39 minutter! - med Bluetooth tændt hele tiden, vel at mærke.


 dag 3: På dag tre brugte jeg telefonen lidt løbenem, men som man kan se er det ikke et overdrevent forbrug af telefonen, 2 timers Screen on Time (SOT) på 10 timer, med 37% strøm tilbage.


dag 4: Her kan man virkeligt se hvor meget batteri placeringsindstilling høj nøjagtighed bruger.
På dag 4 satte jeg høj nøjagtighed til, for at benytte smart-settings, og få bedre informationer fra google-fit og LG health.
Jeg havde kun en SOT på 1 time og 25 minutter, og der var 31% strøm tilbage, efter 11 timer og 48 minutter ude af laderen. Google play-tjenester, herunder placering stod for 28% af batteriforbruget, skærmen stod kun for 13%!






dag 6: dag 5 fik jeg ikke taget screenshots. Dag 6 havde jeg 2 timer og 50 min. SOT, 12 timers tid på batteri, og 31% strøm tilbage



 Dag 7: Dag 7 havde 16 timer på batteri, med 3 timer og 38 minutter SOT, 19% strøm tilbage



 Dag 8: 8,5 timer på batteri, næsten 4 timers SOT. telefonen blev primært brugt til streaming. 14% batteri tilbage



dag 10: 13 timer 23 min på batteri, 28% strøm tilbage, kun omkring 2 timer og 20 min SOT. Igen er den store synder google play tjenester, men høj nøjagtighed på lokationstjenesterne den store synder.

- Det dræner simpelthen for meget energi til jeg synes det er det værd. Ret irriterende, når det netop er en af grundende til jeg har en smartphone - for at benytte alle de muligheder det giver. Desværre kan jeg ikke bruge min mobil som jeg ønsker, når det koster så meget på batterifronten at have placering slået til.



dag 11: små 17 timer på batteri, 6% strøm tilbage 4,25 timers SOT, placering slået til.
Imponerende batteritid! Google play tjenester har stadigt brugt en stor del af strømmen, men det har hjulpet en hel del på batteritiden at jeg har skruet en smule ned for baggrundsbelysningen, til omkring 70%.





dag 12: 14,75 timer på batteri, 17% strøm tilbage. Placeringstjenester slået fra, 4 timer og 15 min SOT. Som man kan se gør det en markant forskel om man har skruet bare en smule ned for baggrundsbelysningen, samt om placering er sat til, eller ej.


 Dag 13: 14 timer 21 minutter på batteri, 14% strøm tilbage. 3 timer 36 minutter SOT.



dag 14:  På dag 14 har jeg prøvet at skrue skærmen ned på 30% baggrundsbelysning (stadigt med automatisk baggrundsbelysning sat til, den agerer dog på en anden måde end de fleste andres producenter, så den også tager højde for hvor du selv har sat baggrundsbelysningen).

Det gør en markant forskel på batteritiden.

13 timer 24 min på batteri, 60% strøm tilbage.
Google Play-tjenester 32% af strømforbruget, skærmen 7% - 1 time 54 min SOT!













Altså kan jeg konkluderer at LG G4's batteritid i den grad er godkendt. Dog er jeg lettere irriteret over at placeringsindstillingen benytter så meget energi, da der er en del muligheder i telefonen der ikke bliver udnyttet, når placeringsindstillingen er slået fra.
Bl.a. de nye smart-settings, som er ganske brugbare.
Derudover er jeg overrasket over hvor stor betydning det rent faktisk har blot at skrue en smule ned for baggrundsbelysningen.

Ingen kommentarer: