fredag den 4. oktober 2013

LG G2 efter en dag.



Jeg har nu haft G2 i lidt over en dag, og jeg må sige at indtil videre er jeg meget imponeret! 

G2 er med afstand den lækreste telefon jeg har haft i hånden.

Formfaktor

Jeg var, før jeg fik lov at bruge telefonen til LG's presse-event, noget nærvøs for den store skærm. Jeg synes min Optimus G, med dens 4,7" skærm, var lige så stor som jeg gerne vil have, større end det, og jeg vil ikke kunne se mig selv bruge den som hverdags telefon, med massere af enhåndsbetjening. Heldigvis har LG med deres innovative placering af knapperne, samt brugen af to touchsensorer istedet for en gjort det muligt at presse en 5,2" skærm ind i en 4,7" form faktor. - G2's Bezels er kun 2,65mm bred.
Dermed ligger telefonen stadigvæk godt i min hånd, og jeg kan benytte, og udnytte, hele skærmens areal med en hånd. 

forsøg på at illustrere bezel størrelse. Klik for at forstørre


Skærmen

Skærmen er en af de bedste skærme, jeg har set på en telefon. Farvegengivelserne er naturtro uden at virke matte. Det er dejligt at se at LG tager skærm kvaliteten seriøst, og har brugt tid på at kalibrere G2's skærm ordentligt. Skærmen er en klar forbedring i forhold til Optimus G, selvom Optimus G's skærm på ingen måde var dårlig. Hvis man er interesseret i skærm Benchmarks har Anandtech lavet en lille oversigt over G2 og ændre mobiler, som kan findes her
Jeg kan utroligt godt lide at skærmen ser ud til at være så relativt tæt på fingeren, og næsten popper ud af telefonens ramme, på trods af at være under et beskyttende lag af Corning Gorilla Glass 3.
Den utroligt lille ramme omkring skærmen gør at det virkeligt er lækkert at bruge telefonen, og jeg har flere gange taget mig selv i at blive overrasket over hvor stor skærmen egentligt er i forhold til hvor godt telefonen passer i min hånd. 
- Hvis man er glad for sin 4,7" telefon er jeg sikker på at man vil være virkeligt glad for G2's 5,2" skærm i samme størrelse indpakning! Omvendt, hvis man synes 4,7" er lige i overkanten i forhold til ens hånd skal man holde sig væk fra G2, for det er en highend telefon, med alle de fordele og ulemper der er i de skærmtrends der er på markedet pt. 


klik for at forstørre
klik for at forstørre



Software: 

Som jeg nævnte i min unboxing videoer har LG tilføjet en masse egenudviklede apps og funktioner til Android 4,2,2. Jeg vil dog starte med at berøre en af de ting som Google igennem længere tid har presset på for at få producenterne til at benytte, og selv har benyttet i alle deres Nexus produkter -Software buttons
LG har skiftet de berøringsfølsomme knapper under skærmen på Optimus G ud med Software knapper i G2. Det har en masse fordele, og ud fra min optik ikke nogen ulemper. 
For det første er det muligt at vælge i hvilken rækkefølge knapperne skal være, og til dels hvilke knapper der skal være. LG giver dig mulighed for at vælge mellem, tilbage, hjem, menu, Qmemo og "gardin" knapper. Som jeg efterhånden har nævnt mange gange er det eneste jeg mangler derudover en multi-tasking knap. 
Der positive ved software knapper er udover at man selv kan vælge om man vil have tre eller fire knapper og i hvilken rækkefølge de skal være, at de øger skærmstørrelsen når man f.eks. ser Youtube videoer, eller bruger sin Slingbox, steder hvor der ikke er tv. 
klik for at forstørre

Dermed får man fuld gavn at hele mobilens overflade, med en relativt lille kant rundt om skærmen, istedet for at en relativt stor del af mobilen overflade bliver brugt til berøringsfølsomme knapper, du ikke bruger til noget når du f.eks. ser en film. Hvis man har brug for at komme tilbage til start skærmen trykker man bare på skærmen, og så kommer software knapperne tilbage, super smart og lækkert. 
En anden fordel ved software knapperne er at de automatisk vender sig om, når du bruger telefonen i vandret stilling, så man ikke længere kommer til at trykke på tilbage, når man ville trykke på menu, eller omvendt. 
 
klik for at forstørre

LG Software - Overflow/Qslide apps.(jeg undskylder overfor dem der så min unboxing video, jeg kom til at kalde SlideAside for Qslide)
 Som jeg også nævnte i mine unboxing videoer har LG bygget videre på de Overflow/Qslide apps de allerede havde tilføjet til android med Optimus G. Du kan både vælge Video, Internet, Kalender, Lommeregner osv. som Qslide app. Dermed kan man bruge Youtube appen i baggrunden, samtidig med at man er på nettet. Det bruger jeg personligt en del, ligesom jeg ofte bruger lommeregneren mens jeg er på nettet, i netbank eller lignende. De fleste hardware producenter har efterhånden hver deres version af overflow apps, nogle finder dem brugbare, andre ser dem kun som en gimmick der viser hvad telefonen kan. Heldigvis kan Qslide deaktiveres, så der bliver mere plads når man "ruller gardinet ned", hvis man ikke bruger Qslide apps. Ligeledes kan man fjerne hvert enkel program fra Qslide oversigten, hvis man ikke bruger det givne program, så man lettere kan tilgå de programmer man reelt bruger. 
klik for at forstørre

Knock on.
Knock On er den feature LG har udviklet til telefonen jeg finder bedst og mest innovativ i forhold til mine tidligere telefoner. Ved at trykke to gange efter hinanden på skærmen når telefonen er i stand-by, på et ledigt område af hjem skærmen, eller på menu baren tænder/slukker man telefonen. 

Knock on er så intuitivt for mig at jeg kun to gange har brugt tænd sluk knappen i løbet af i dag, og det var udelukkende for at se om det faldt mig naturligt, eller om jeg skulle lede efter knappen. 
Jeg har et par gange skulle trykke fire gange for at vække telefonen fra standby mode, men alt i alt synes jeg det fungere overraskende godt. Det skal siges at jeg har valgt at have et tomt felt på både min primære hjem skærm, og min sekundære hjem skærm, som er de to skærme jeg bruger klart mest på min G2. Knock on på menu bjælken er for mig en anelse akavet i forhold til blot at friholde en enkelt plads på hjem skærmen til at lave knock on, da jeg vil blive for irriteret i længden hvis jeg gang på gang kom til at trække gardinet ned, i stedet for at slukke telefonen. Desuden må jeg indrømme at det ikke føles så intuitivt at dobbelt tappe på menu baren, mens det føles meget mere naturligt at trykke på et ledigt punkt på skærmen to gange, for at slukke telefonen. 

Låse-skærmen
Når jeg bruger knock on har jeg flere gange oplevet at jeg istedet for at komme ud af standby ved at swipe til siden har jeg tilgået kameraet. Det sker fordi jeg har swipet til venstre fra højre. Swiper man fra venstre mod højre kan man tilføje flere widgets til låse skærmen, det kan være et irritations moment når man gør det utilsigtet. Efter at have tilføjet et låsemønster for at låse telefonen op har jeg ikke oplevet det. Der er derfor mange der ikke kommer ud for at man ikke kan swipe for at låse telefonen op, da de bruger et låsemønster fra start, men er man en af dem uden et låsemønster, eller pinkode for at låse telefonen op efter at den har været i stand-by mode, kan det være et irritationsmoment at komme til at tilgå kameraet gentagne gange, eller blive spurgt om man vil tilføje en widget.
klik for at forstørre
SMS/Tastatur
Jeg har igennem de sidste to år primært benyttet mig at Slide/Swipe tastaturer på mine mobiler. Jeg er helt vildt glad for hvor hurtigt det går med Swipe tastaturer, samt at der generelt er relativt få stavefejl ved at bruge dem- Dog er der til tider nogle ret sjove forslag til ord.
Jeg har dog valgt at bruge G2's standard tastatur for at kunne give en anmeldelse af hvordan G2 er "out of the box". Jeg må sige at jeg indtil videre er meget positivt overrasket over G2's tastatur. Den store skærm gør at tastaturet er dejligt stort, og LG har valgt at placere de numeriske taster ovenover keyboardet, så man har et normalt keyboard layout hvilket jeg synes er super dejligt. 
klik for at forstørre



Modtager man en sms kommer sms'en som standard frem som en Qslide app, der ligger sig ovenpå den app man allerede har åben, så man kan svare sms'en direkte, uden at gå ud af sin app. Jeg synes personligt det er virkeligt dejligt at applikationen i baggrunden bliver ved med at køre, men der kan selvfølgeligt også være situationer hvor det ikke er hensigtsmæssigt at få en overflow app oven på sin igangværende applikation. 
klik for at forstørre


Svarer man på sms'en direkte via overflow appen fylder tastaturet resten ca halvdelen skærmen, så der er ca. en fjerdedel af skærmen fri til den kørende app. Det er derfor ikke muligt at følge så meget med i den kørende app, men eftersom man er ved at svare på en besked er det nok også underordnet. Hovedpointen er at appen ikke lukker.

klik for at forstørre


Ingen kommentarer: